Recept rulltårta

Ingredienser:
3 ägg
2 dl socker
2 dl mjöl
2 tsk grädde
½ dl grädde
Mandelflarn
Sylt, äppelmos, bär, nutella, grädde eller vad du känner för som fyllning
Gör så här
Ugn: 250 grader
Varmluftsugn: 200 grader

1. Vispa ägg och socker länge, tills det är mycket poröst.
2. Blanda mjöl och bakpulver för sig och vänd/vispa ner i ägg-socker blandningen.
3. Tillsätt grädden till smeten, vispa/rör runt.
4. Häll smeten på bakplåtspapper i en långpanna, jämna till med en slickepott.
5. Strö över mandelflarn
6. Grädda 5-10 min i nedre delen av ugnen. 5 min räckte för mig i en vanlig ugn med 250 grader.

Ta ut rulltårtan efter ca 5-10 min, den ska ha fått en gyllenbrun färg.

7. Sockra tårtan lätt. Stjälp/vänd upp tårtan på ett nytt pakplåtspapper med den sockrade sidan nedåt.
8. Ta bort det gamla bakplåtspappret försiktigt.
9. Smeta på det du vill ha som fyllning jämnt över tårtan.
10. Rulla försiktigt ihop tårtan, låt skarven hamna underst.
11. Packa in tårtan i aluminiumfolie och låt den ligga i kylen ett tag innan du skär upp den.

Serveras med fördel tillsammans med vispad grädde/ vaniljsås, färska bär och en kopp hett kaffe:)


Kommentarer
Postat av: sanna

tack söta magdalena, ikväll ska det bakas ler

tänkt testa ha nutella som fyllnig, vad tror du om det?

2009-05-19 @ 19:15:52
Postat av: Magdalena

Nutella är nog supergott att ha i och då är det nog gott ha lite kakao i själva smeten också!! Säg gärna hur det blev:)


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback